Kunnen jullie je alvast inlezen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Lydia Bruin - WaarBenJij.nu Kunnen jullie je alvast inlezen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Lydia Bruin - WaarBenJij.nu

Kunnen jullie je alvast inlezen

Door: reisschema gemaakt door Peter Lakwijk. TOPPIE

Blijf op de hoogte en volg Lydia

19 Oktober 2014 | Nederland, Haarlem

Dag 1: Maandag 20 oktober 2014

Vertrek 15.30 uur vanaf Schiphol. Via Dubai landen wij de volgende dag om 10:50 uur in Johannesburg.

Dag 2: Dinsdag 21 Oktober 2014.

Aankomst Johannesburg 10:50 uur.
Rest van de dag relaxen. Het hotel, waar wij overnachten beschikt over een riant zwembad. Het hotel is gelegen op het vliegveld van Johannesburg, dus nog geen huurauto nodig.

Overnachting: Hotel Garden Court OR Tambo International
2 Hulley Road , Isando
Kempton Park, 1627
0027-113921062
Louisa.sauvage@tsogosun.com
​ WiFi is beschikbaar in het gehele hotel.

Dag 3: Woensdag 22 Oktober 2014.

Vandaag vliegen wij om 12:10 uur vanaf Johannesburg naar Victoria Falls, waar wij om 13:50 uur zullen landen.

Tijdens ons verblijf hebben wij een ruime keuze uit activiteiten. Wij kunnen bijvoorbeeld een rondvlucht maken boven de watervallen (lijkt mij best kostbaar en hebben dat in 2003 niet gedaan), of een kanotocht op de Zambezi (zou kunnen).
Maar in ieder geval ’s-avonds een zogenaamde “booze’ (is drank) cruise op de Zambezi rivier. Wij zien vanaf de boot (onder genot van een drankje) olifanten, giraffen enz.enz. en in de verte de nevel van de watervallen.

Overnachting : Cresta Sprayview
Op de hoek Livingstone Way /Reynard Road
Victoria falls, Zimbabwe
Email : res.sprayview@cresta.co.zw
Website : www.crestasprayview.com
Tel. 0026313443446

Dag 4 : Donderdag 23 Oktober 2014.

Vandaag gaan wij de watervallen bezoeken :

Victoria Falls – Over een lengte van 1,7 km stort een ontzagwekkende hoeveelheid water een ravijn in, om 100 meter lager uiteen te spatten op de rotsen. Aan de overkant van de kloof heeft zich een regenwoud gevormd door de nevel die de watervallen veroorzaken. Wij gaan een prachtige wandeling maken aan de overkant (het regenwoud) van het neerstortende water. Wij worden wel zeik nat…….maar krijgen regenkleding!!!

Wij kunnen ’s-avonds traditionele dansvoorstelling bezoeken (als we nog puf hebben).

Overnachting : zie dag 3.

Dag 5 : Vrijdag 24 Oktober 2014.

Vandaag vliegen wij om 14:35 uur van Victoria Falls naar Johannesburg, waar wij om 16:15 uur landen. De rest van de dag gaan wij weer lekker relaxen bij hetzelfde hotel als dag 2.

Overnachting : zie dag 2.

Dag 6 : Zaterdag 25 Oktober 2014.

Johannesburg – Pilgrims Rest (367 km.) Een optie is om via Petroria (De residentie van Zuid-Afrika) te rijden en dan wordt de afstand 402 km.

Na het ontbijt gaan wij de huurauto ophalen en gaan wij gepakt en gezakt op weg naar Pilgrims Rest (de Zaanse Schans van Zuid-Afrika), waar wij in de namiddag zullen aankomen. In 1873 vonden de goudzoekers William Trafford en Alec Patterson in een beekje de eerste klompjes goud. Dit kleine stadje heeft een heel gezellig ouderwets centrum, waar wij wat rond kunnen kijken en een heerlijk terrasje kunnen pikken.
Wij hebben hier een acht-persoons lodge met een prachtig uitzicht.

Overnachting: CRYSTAL SPRINGS MOUNTAIN LODGE
P.O. Box 10, Pilgrim’s Rest
Tel. 0027137685000
Email: info@crystalsprings.co.za
www.crystalsprings.co.za
Internet beschikbaar in het Clubhuis, maar niet in onze Lodge.

Dag 7 : Zondag 26 Oktober 2014.

Pilgrims Rest – Phalaborwa (± 200 km.)

Onderweg naar Phalaborwa zullen wij hele mooie stukjes natuur zien o.a. De Blyde River Canyon, dit is één van de grote natuurwonderen van Zuid- Afrika. De Blyde Rivier heeft een 26 km. lange en 800 meter diepe ravijn in de Drakensbergen uitgesleten.
De zogenaamde Three Rondavels met hun beboste toppen “bewaken” het ravijn. Het uitzichtpunt van God’s Window biedt (na een korte wandeling) uitzicht op een fantastische kloof van de Blyde River Canyon. Verder kunnen wij Bourke’s Luck Potholes bezoeken (De indrukwekkende Bourke’s Luck Potholes zijn ontstaan door het samenkomen van de Blyde River (rivier van het geluk) en de Treur River (rivier van het verdriet). Het zijn bizarre cilindervormige gaten waaruit de eerste goudzoekers enorme hoeveelheden goud omhoog haalden) en passeren wij de Mac Mac Falls (kan ik mij niet meer herinneren) en de Berlin Falls (als je éénmaal de Victoria Falls hebt gezien, stelt dit niet veel voor).

Wij trekken door naar Phalaborwa vlakbij de ingang van het Paul Kruger Wildpark. Hier hebben wij drie leuke lodges en Margaret zal een lekkere maaltijd voor ons verzorgen.

Overnachting: Masorini Bush Lodge
Spekboom Way, 22 Silonque Farm, Phalaborwa 1389, Zuid-Afrika
Tel. 002715781 3579
Email : info@masorini.co.za
www.masorini.co,za

Dag 8 : Maandag 27 oktober 2014.

Phalaborwa - Olifants Rest Camp (Paul Kruger Wildpark) (± 70 km. door het park)

Vandaag vroeg op : om kwart over vijf worden wij verwacht voor de eerste (ochtend) safari. Deze safari (wij gaan het Paul Kruger Wildpark in) duurt ongeveer zes uur en is incl. ontbijt. Na deze safari pakken wij onze bagage en rijden wij door het park naar onze overnachtings plek en hopen onderweg daar naar toe natuurlijk wat (wild) te ontdekken. Wij overnachten in een Guest House met 4 slaapkamers met alles er op en er aan. Er zijn mogelijkheden in het camp om een avond/nacht of een ochtend safari te boeken.

Overnachting : Olifants Rest Camp
Paul Kruger National Park

Dag 9 : Dinsdag 28 Oktober 2014

Olifants Rest camp – Skukuza Rest camp (± 125 km)

Vandaag rijden wij de hele dag door het park en hopen natuurlijk (als het nog niet gelukt is) de Big Five te ontdekken:
Overnachting : Skukuza Rest Camp
Paul Kruger National Park

Kruger National Park

Het Kruger National Park is het oudste park van Zuid Afrika en is 100 jaar oud. Het strekt over een geweldig oppervlakte van 20 000 km2 langs de grens met Mozambique uit, tussen de Crocodile River in het zuiden en de Limpopo River in het noorden. Over het wegennet van 2350 km rijden jaarlijks meer dan een miljoen toeristen uit alle delen van de wereld door de unieke wildernis. Het ligt in het subtropische Lowveld. Rond 1900 was deze vlakte nog een ongecultiveerd land met afgelegen nederzettingen. Malaria, tsetsevliegen hadden het gebied van de wereld afgesloten. De regio was voor inheemsen en Europeanen een gelief jacht gebied. Spoedig dreigden de kudden dieren uit te sterven. Paul Kruger, president van de toenmalige Oost-Transvaal, verklaarde daarop in 1898 een klein gebied tussen de Sabi en Crocodile rivieren tot natuurgebied. In de daaropvolgende jaren werd het in 1926 tot nationaal park verklaard.

Vraag 1: Zijn de Big Five Gevaarlijk?
Veel mensen denken dat The Big Five de verzamelnaam is voor de vijf gevaarlijkste dieren. Fout. Maar echt verwonderlijk is deze misvatting niet, aangezien deze vijf beesten behoorlijk wat schade aan kunnen richten als ze in een slechte - of hongerige bui - zijn.

Maar dat ze de naam ook daadwerkelijk te danken hebben aan de spontane misdragingen is niet helemaal waar. De term komt oorspronkelijk uit de jagerswereld. Als jager verdiende je pas echt respect wanneer je de vijf groten aan de schoorsteenmantel had hangen, omdat het ‘vangen’ van deze dieren als het allermoeilijkst geldt.

In Zuid-Afrika leven ze allemaal. Op safari in het Kruger Park of een van de andere wildparken – waaronder het Addo Elephant Park aan de zuidkust vlakbij Port Elizabeth – kom je ze geheid alle vijf tegen.
Vraag 2: Welke beesten zijn nou precies The Big Five?
Grappig genoeg blijft het vaak even stil als mensen deze vraag voorgelegd krijgen. De leeuw, de olifant, de neushoorn... en dan?

Leeuw
De Koning der Dieren. Een van de dieren waar de mens van nature het meest bang voor is. Hoewel dat niet per se nodig is, want de culinaire voorkeur van leeuwen gaat niet uit naar mensenvlees. Leeuwen die mensen aanvielen waren vaak ziek en niet meer in staat om bijvoorbeeld een grote, snelle buffel te vangen.
Buffel
Met een buffel wil je zeker geen ruzie hebben. Alle gidsen op safari in het Kruger Park – en in alle andere wildparken – zullen je ten strengste adviseren om op veilige afstand van deze grote jongens te blijven. Een buffel is bijna twee meter hoog en weegt soms wel 900 kg.
Jaarlijks sterven zo’n 200 mensen aan de zogenaamde “Black Death” – gedood door een encounter met een buffel – en daarmee kun je wel stellen dat de buffel de gevaarlijkste is van de Big Five. Alleen nijlpaarden hebben een hoger aantal slachtoffers op hun naam staan, maar dit ogenschijnlijke lieve dikkerdje behoort niet tot de vijf groten.
Neushoorn
Ruim anderhalve meter hoog, 1400kg en een hoorn van ongeveer 50 centimeter: kenmerken van de zwarte en de witte neushoorn die zich voornamelijk bezig houden met grazen, grazen en nog eens grazen. Als je iets te dicht in de buurt komt en ze hebben een slecht humeur is vluchten al bijna niet meer mogelijk, tenzij je Usain Bolt heet. Een neushoorn haalt met gemak een snelheid van 50 km per uur.
Olifant
De Afrikaanse olifant is de ongevaarlijkste van de vijf en tijdens een safari hoef je ook niet heel bang te zijn wanneer je er één tegen het lijf loopt. Een olifant is gemiddeld 3,6 meter hoog en is met een gewicht tot wel 5500 kg een behoorlijke tegenstander. Maar echt snel ruzie zal je niet krijgen met een olifant, tenzij je in de buurt van een kalf komt of een sigaretje op steekt in het bijzijn van zo’n vriendelijke reus. Naar verluidt heeft Prins Bernard het in het verleden nog eens op een lopen moeten zetten toen hij besloot een sigaar op te steken.
Luipaard
Deze gevlekte sluipmoordenaar is niet zo gevaarlijk als je denkt. Natuurlijk moet je hem niet aan z’n staart trekken, maar een ontmoeting met een luipaard zul je waarschijnlijk gewoon na kunnen vertellen. Voor een gewond luipaard kun je beter wel oppassen aangezien ze dan, net als de leeuw, zijn aangewezen op een eenvoudig te vangen prooi.
Zoals het eerste deel van de naam al suggereert zijn luipaarden relatief luie dieren. Tijdens het jagen brengt hij zijn tijd voornamelijk liggend in het gras door tot een prooi voorbij komt, waar hij vervolgens met een noodgang van 60 km per uur achter aan gaat. Om rustig van zijn prooi te genieten neemt hij de vangst geregeld mee een boom in. Daar kan hij ongestoord eten zonder last te hebben van hyena’s en andere geïnteresseerden.

Dag 10 : Woensdag 29 Oktober 2014.

Skukuza Rest Camp – Mbabane (Swaziland) ± 300 km.

De laatste dag in het park. Wij rijden naar de uitgang bij de Crocodile Bridge Gate. Dit is nog een kleine 100 kilometer door het park, dus nog de tijd om eventueel de Big Five te completeren. Wij gaan nu de grens over naar Swaziland op weg naar de hoofdstad Mbabane. Vlak over de grens bezoeken wij een dorp waar wij kunnen zien hoe de oorspronkelijke bevolking leefde. Wij nemen een kijkje in de hutjes met vloeren van koeienstront en kunnen (hopelijk) ook nog genieten van een zang- en dans optreden. Na deze stop vervolgen wij onze weg naar Mbabane en is het puur genieten van de prachtige natuur (o.a. Piggs Peak) in Swaziland.
In de namiddag arriveren wij bij onze overnachtings plaats en kunnen nog een paar uurtjes lekker relaxen bij het zwembad of iets dergelijks. Hierna schuiven wij aan voor het avond eten.
Please feel free to bring your own drinks

Overnachting : Brackenhill Lodge
Tel: 00268 24042887
www.brackenhillswazi.com

Take Exit 10 off the highway head to City Centre. At first
traffic lights turn left into Gwamile St. Go 2.3kms turn right
into Fonteyn Road. Go 1 km and turn left into Mountain
Drive and follow signs to Brackenhill. If worried ask anyone
for Fonteyn and we are signposted from there.

Dag 11 : Donderdag 30 Oktober 2014

Mbabane (Swaziland) – Basotho Cultural Village (Golden Gate National Park) (± 500km.)

Wij moeten vandaag een aardige afstand overbruggen, maar wij hebben de hele dag de tijd.. Als er tijd is : Omgeving bewonderen in het Royal Natal National Park. Blikvanger van het park is het indrukwekkende Amphitheatre, een 5 km lange, stijl aflopende, basalten rotswand die als een halve cirkel in het landschap ligt en waarover de Tugela River via verschillende niveaus 800 m diep in het dal stort. Een mooi plek voor de lunch is Cathedral Peak Hotel.
Uiteindelijk komen wij in het Golden Gate National Park, waar wij in hele leuke huisjes gaan overnachten.

Nieuwsgierig? : Basotho Cultural Village Rest Camp (wij hebben drie Rondawels type HK2)

Dag 12 : Vrijdag 31 Oktober 2014.

Golden Gate National park – Gariepdam (± 500 km)

Vandaag wederom ongeveer 500 km. en vooral het laatste gedeelte is een saaie omgeving en bestaat uit een (hele) grote dorre en droge vlakte, waar wij volgens mij alleen een paar schapen tegen komen. Uiteindelijk komen wij op onze “plaats” van bestemming. Wij overnachten aan de oever van de Oranje rivier zo’n drie duizend kilometer van de mond van deze rivier. Deze rivier mondt uit in de Atlantische Oceaan bij het plaatsje (het woord zegt het al) Oranjemund. Dit plaatsje ligt ± 800 kilometer ten noorden van Kaapstad op de grens van Namibië het vroegere Zuid-West Afrika, dat ooit een Duitse kolonie is geweest, vandaar Oranjemund. In 1970 heb ik daar anderhalf jaar gewerkt in de diamantmijnen.
Het plaatsje, waar wij overnachten (mag geen naam hebben) heet Gariepdam, vernoemd naar de naam van de in 1971 aangelegde dam. Wij hebben hier drie mooie kamers met uitzicht over de Oranjerivier.

De Gariep Dam heette oorspronkelijk Hendrik Verwoerd Dam vernoemd naar de eerste premier van de Republiek Zuid-Afrika: Hendrik Verwoerd , die in 1971 opdracht gaf tot de bouw van deze dam. Echter, na het einde van de apartheid , werd de naam Verwoerd beschouwd als ongeschikt. De naam werd officieel veranderd in Dam Gariep op 4 oktober 1996. Gariep is San voor "Great water", de oorspronkelijke naam van de rivier.

Overnachting : Alchemy Waschbank River Lodge
Tel. 0027724747465
Email : info@waschbank.co.za
Web : www.waschbank.co.za

Dag 13 : Zaterdag 1 November 2014.

Gariepdam – Graaff Reinet (± 250 km.)

Na het ontbijt, gaan wij een kanovaart maken op de Oranjerivier en kunnen wij een bezoek brengen (kan, hoeft niet) aan de Electriciteitscentrale, die bij de dam is gebouwd. Daarna op weg door de Karoo naar Graaff Reinet – het fraaiste plekje van de Karoo – bekend voor zijn Oud Nederlandse architectuur. Het plaatsje ligt aan de uitlopers van de Sneeuwbergketen en opent zich tevens naar de brede, droge vlakte van de Karoo-halfwoestijn. Wij hebben hier een leuk huisje en slapen hier twee nachten.

Overnachting : CAMBEDOO COTTAGES,
Parliament Street 16
Tel. 002749 8923180
Email : info@camdeboocottages.co.za
Web : www.camdeboocottages.co.za

Dag 14 : Zondag 2 November 2014.

Een heerlijke dag om te relaxen (zwembad tot onze beschikking), maar wij moeten zeker de oudste druivenstok (als die daar nog is) bezichtigen en een korte wandeling maken door dit leuke plaatsje met zijn oudhollandse huizen. Verder moeten wij beslist even een bezoekje brengen aan de “Valley of Desolation” (de vallei van de verlatenheid), waar men een prachtig uitzicht heeft over de woestijn. Ik hoor jullie al zeggen : “Wij zouden toch relaxen?” inderdaad en daar is genoeg tijd voor.

Overnachting : zie dag 13.

Dag 15 : Maandag 3 November 2014

Graaf Reinet – Plettenberg Bay ( ± 325 km.)

Vandaag rijden wij op ons gemak naar de zuidkust van Zuid-Afrika en wij blijven hier tot vrijdagochtend 7 november. De komende dagen gaan wij vanuit ons huis aan het strand diverse prachtige uitstapjes maken en kunnen ook nog een dagje strand pakken met misschien een boottochtje op de Indische Oceaan om misschien nog wat dolfijnen te zien. (Ik denk niet, dat Marijke mee gaat)

Overnachting : De Dageraad (Google : De Dageraad Plettenberg Bay en dan de link : Read more-Plett Villas Exclusive Villas)

Dag 16, 17 , 18 Dinsdag, Woensdag, Donderdag
4, 5, en 6 November 2014.

Het programma van deze drie dagen kunnen wij ter plekke invullen. Wij gaan zeker een dag naar Knysa voor een bezoek aan een oesterkwekerij met daarbij een lunch (oesters). Verder in Knysna met ferry op meer, lunch - Wilderness Trail (Wolfberg Arch, Cederberg Wilderness gebied ? (optie) – Wandeling naar Knysna Heads etc.(Twee grote zandsteenrotsen, de Heads of Knysna, beschermen de lagune tegen de oceaangolven). De oostelijke rots is met de auto via de George Rex Drive te bereiken, en biedt een fraai uitzicht. John Benn Ferries, Tel. 044 382 1683 brengt de bezoeker naar het Featherbed Nature Reserve. Wij gaan ook nog een dagje naar Stormsrivier. De rit daar naar toe vind ik één van de mooiste stukjes van Zuid-Afrika. In Stormsrivier kunnen wij o.a. een leuke bergwandeling maken. De derde dag kunnen wij heerlijk aan het strand doorbrengen met op het eind van de middag een lekkere borrel en misschien wel een BBQ op het terras bij ons huis. Dit zijn zomaar wat opties, wij kijken wel. Ik vind het wel erg jammer ,dat wij geen ritje kunnen maken met de oude stoomtrein. Een jaar of vijf geleden is een deel van het spoor weggespoeld door enorme regenval. Jammer. Mijn jongste schoonzusje Francis en zwager Mike hebben plannen deze richting uit te komen (Mike is een fanatiek surfer en in deze omgeving o.a. Jeffrey’s Bay schijnen de golven goed te zijn) en zij weten best wel leuke plekkies en restaurantjes om naar toe te gaan.

Overnachtingen : zie dag 15

Dag 19 : Vrijdag 7 November 2014.

Plettenberg Bay – Oudtshoorn – Prince Albert (± 225 km.)

Wij verlaten de kust en rijden via Oudtshoorn naar Prince Albert. Onderweg bezoeken wij in Oudtshoorn een struisvogel-farm en eventueel de Crocodile Farm. Even ten noorden van Oudtshoorn brengen wij een bezoek aan de indrukwekkende Cango Caves. Via de spectaculaire Swartberg Pass arriveren wij in Prince Albert. Als ze nog bestaan gaan wij ’s-avonds eten bij Cannibals.

Overnachting : Saxe-Coburg Lodge
60 Church Street
Prince Albert
Tel. 0027235411267
Web : www.saxecoburg.co.za

Dag 20 : Zaterdag 8 november 2014

Voor de liefhebbers : de eigenaren van de B&B van gisteravond maken om 6 uur ’s-morgens een mooie wandeling en zien onderweg de zon opkomen. Na de wandeling lekker douchen en ondertussen wordt er een heerlijk ontbijt klaar gemaakt.

Prince Albert – Montagu (± 350 km.)

Wij gaan vandaag naar Montagu. Wij gaan niet terug via de Swartberg Pass, maar maken een omweg via de Meiringspoort of Seweweekspoort. Het ravijn of poort is een combinatie van de mooiste verticale rots plooien in het land, die samen een smalle pas vormen waardoor een weg slingert (echt indrukweekend).
In de namiddag arriveren wij in Montagu, waar wij twee nachten verblijven. Informeren naar de tractor trip voor morgenochtend.

Overnachting : John Montagu Guest House
30 Joubert Street
Montagu
Tel. 0027236141331
Email : info@johnmontagu.co.za
Web : www.johnmontagu.co.za

Dag 21 : Zondag 9 november 2014

Om tien uur gaan wij een tractor tripje maken. Peter Vijverberg vindt dit niet zo’n spektakel, maar wij gaan het toch doen. Bij deze tractor trip zit namelijk een lunch en dan gaan wij Potjiekos eten.
Potjiekos (uitspraak: pojkiekos) is een traditioneel gerecht uit de Zuid-Afrikaanse keuken.
Potjiekos betekent potje eten. Het is een stoofpotje waarin verscheidene ingrediënten langzaam worden klaargemaakt. Het Potjie is een gietijzeren kookpot met drie poten die op een tot kooltjes geworden houtvuur wordt verhit. Vaak wordt ook wel direct houtskool gebruikt.. Het potjie wordt in Zuid-Afrika ook wel een swart pot genoemd.

De rest van de dag kunnen we lekker relaxed doorbrengen. Het Guest house beschikt over een lekkere tuin met zwembad, om maar wat te noemen.

Overnachting : zie dag 20

Dag 22 : Maandag 10 november 2014.

Montagu – Arniston (± 130 km.)

Vandaag gaan wij terug naar de kust. Wij gaan overnachten in een klein vissersdorp aan de Indische Oceaan. Een bezoekje aan het strand met een prachtige grot is zeker de moeite waard. Voordat wij naar Arniston rijden, kunnen wij een stop maken in Cape L’Agulhas. Dit is het meest zuidelijke punt van Afrika, waar de Indische en Atlantische Oceaan bij elkaar komen. Dit kunnen wij ook morgen doen op weg naar Hermanus.
Als het nog bestaat kunnen wij ’s-avonds gaan eten in een leuk visrestaurant : Restaurant Waenhuis.

Overnachting : Arniston B&B (Ethel en Christo)
De B&b ligt op de hoek van Hardickstreet en 5th Avenue
Tel. 0027(0)284459206
Email : arnistonbb@telkomsa.net
Web : www.arnistonbay.co.za

Dag 23 : Dinsdag 11 november 2014.

Arniston – Hermanus (± 150 km.)

Als wij gisteren Cape L’Agulhas niet hebben bezocht, doen wij dat vandaag op weg naar Hermanus. De geboorteplaats van mijn zwager Mike. Mike’s moeder (in de 90) woont nog altijd in Hermanus, maar om met zes man even bij haar langs te gaan, lijkt mij een beetje te druk. Wij hebben de hele dag de tijd om in Hermanus te komen, de weg zal hoofdzakelijk langs de kust gaan. Omdat wij de reis verplaatst hebben naar november gaan wij vast en zeker walvissen zien: De Zuidkapers (Southern Right Whales) komen ieder jaar naar de zuidkust van Zuid-Afrika en concentreren zich met name rond het dorpje Hermanus. De walvissen verblijven meestal van eind juli augustus tot en met november in de baai van Hermanus. Walvis vrouwtjes arriveren het eerst; zij komen hier om in de kalme wateren om voor hun jongen te zorgen. In oktober is de populatie op haar hoogtepunt, de mannetjes komen dan aan en halen de vrouwtjes en jongen op voor de lange tocht terug naar het noorden. De walvissen komen tot zeer dicht aan de kust, soms wel tot slechts twintig meter. Wij kunnen ze bij wijze van spreken bijna aanraken.

Overnachting : House on Westcliff (Mira Stein)
96 Westcliff Road
Tel : 0027(0)283132388
Email : mstein@intekom.co.za
Web : westcliffhouse.co.za

Dag 24 t/m 28 : woensdag 12 November t/m zondag 16 november 2014

Hermanus – Kaapstad (Houtbay) ± 130 km.
Ja, mensen de bijna laatste etappe. Onderweg maken we een stop bij Cora en Ollie, mijn oudste schoonzuster en zwager, die in Somerset West wonen, een plaatsje in het wijngebied. Na een bakkie rijden wij door naar onze laatste bestemming : Kaapstad. Wij verblijven in een heel mooi en gezellig havenstadje : Houtbay. Het huis, dat wij gehuurd hebben ligt 5 minuten lopen van het strand en gezellige visrestaurantjes en barretjes. Wij blijven hier t/m zondag 16 november en gaan hier van uit Kaapstad en omgeving verkennen. Het programma voor de komende dagen gaan wij ter plekke invullen, maar een bezoek aan de Tafelberg, het Kaapse Schiereiland (met zijn Pinguïns) en het Waterfront, de markt op Plein Street (zomaar even wat highlights) zullen zeker niet ontbreken. Ook trekken wij een dagje uit om een tourtje te maken (en wijn te proeven) in het wijngebied, waar Cora woont. Francis en Cora zullen ons die dag zeker vergezellen en ons de lekkerste wijnen laten proeven). Verder zal het misschien leuk zijn om Heather (een schoolvriendin van Tineke) en Roy (een zeer beken oud-rugbyspeler en goede kraker) te ontmoeten, misschien tijdens een gezellig etentje bij Nelson’s Eye (heerlijke beefstukken). We zien wel….Vrijdag 14 november gaan wij in ieder geval een bezoek brengen aan het Waterfront en zullen daar de lunch gebruiken. In de middag rijden wij door naar Blueberg (vlakbij), waar Francis en Mike wonen. Wij gaan daar heerlijk relaxen aan het zwembad en gaan natuurlijk met de honden naar het strand voor een heerlijke wandeling. Wie niet mee wil, blijft lekker bij het zwembad. Francis heeft ons ook uitgenodigd voor het avondeten en de zusjes Lindhout kennende, zullen wij daar geen spijt van krijgen.
Overnachting : Beach Cottage in Houtbay
16 Albert Road
Hout Bay
Cape Town

Dag 29 : Maandag 17 November 2014 laatste dag in Zuid-Afrika

Kaapstad – Somerset West – Vliegveld Kaapstad ( ± 100km.)

De laatste etappe. Wij rijden naar Cora en Ollie voor onze afscheidslunch : brood met een heerlijke biefstuk verzorgd door de beste beefstukbakker van Zuid-Afrika : Cora. Na nog een uurtje heerlijk bij het zwembad is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Huurauto inleveren, nog een laatste biertje en dan via Dubai naar Amsterdam.,

Dag 30 : Dinsdag 18 November 2014 Aankomst in Amsterdam!!!
Aankomst 12.40 uur Schiphol.
Overnachting : in ons eigen bedje.

Lieve reisgenoten, dit reisschema/programma heb ik gemaakt om jullie een idee te geven wat wij zo’n beetje allemaal gaan doen. Dit houdt niet in, dat jullie geen inbreng hebben op de programma onderdelen. Wij zijn vrij in ons doen en laten. Het enige wat moet, is dat wij op tijd (uiterlijk 17.00 uur ) bij onze overnachting arriveren. De meeste informatie heb ik verkregen uit de reizen die wij in 2001 (met Marijke en Peter) en in 2003 (met Theo en Allet) hebben gemaakt. Deze reizen waren samengesteld door Tineke en al de informatie stond keurig opgeslagen in de computer, dus voor mij was het een kwestie van een “beetje” knippen en plakken. Alle overnachtingen en de auto en vliegreizen zijn gereserveerd, dus het is nog een kwestie van een paar prikkies en wij kunnen de koffers (niet te groot) gaan pakken. Ik hoop echt, dat wij gaan genieten van deze vakantie, maar daar twijfel ik niet aan.

• 19 Oktober 2014 - 16:12

Gerda:

Dit wordt een reis om nooit te vergeten bij het lezen van dit reischeques beleef je het al echt top geniet er van allemaal

• 20 Oktober 2014 - 07:17

Kim En Sergio:

Heel veel plezier, goed reis en geniet er van met zn allen!

Gr. Kim en Sergio

• 20 Oktober 2014 - 10:20

Roy&Jet :

Wat een saai reisschema zeg haha!
    Wij wensen jullie heel veel plezier met veel mooie momenten, geniet ervan!
    Liefs Roy&Jet